Pabo werk

Persoonlijke leerdoelen:

  • Ik wil leren om voor mezelf te kunnen zorgen, door alleen op reis te gaan.
  • Ik wil mijn Engels in de praktijk leren gebruiken, door naar een land te gaan waar Engels de voor-en schooltaal is. 
  • Ik wil leren om te leven en te werken met mensen uit verschillende culturen. Deze mensen hebben andere gewoonten en gebruiken dan dat ik gewend ben. Dit vraagt van mij dat ik me flexibel op stel.
  • Ik wil weten hoe men in een ander land tegen opvoeding en onderwijs aankijken, zodat ik mijn eigen beeld kan vormen.

Kernkwadrant van Ofman:

Met de kernkwadrant van Ofman kijk ik naar mijn goede kwaliteiten (kernkwaliteiten). Vanuit deze kernkwaliteit ga ik kijken naar de valkuilen waarin ik zou kunnen vallen als ik mijn kernkwaliteit te ver door voer. Er hangt aan elke kernkwaliteit ook een uitdaging en een allergie. De uitdaging is iets wat je niet zo vaak doet, maar wat wel eens goed voor je zou zijn. De allergie is een eigenschap die haaks staat op de kernkwaliteit.

 

 

Toegewijd: Als ik ergens aan begin ga ik er meestal helemaal voor. Ik ben actief bezig met het onderwerp en verwacht dat vaak ook van anderen. Daar komen we meteen in de valkuil. Ik kan soms doordraven en dan wordt ik fanatiek. Ik weet dat het voor een ander niet fijn is om met een fanatiek persoon te moeten samenwerken. daarbij is het voor mezelf niet fijn, omdat fanatiek gedrag vaak veel stres met zich mee brengt. Het zou voor mij een uitdaging zijn om af en toe eens nee te zeggen. Als ik ervoor zorg dat ik niet te veel hooi op mijn vork neem, zal ik ook minder snel gestrest raken, omdat ik zoveel te doen heb. Ik moet voor mezelf bekijken wat ik wel en wat ik niet kan doen, zodat ik met volledige toewijding aan mijn taken kan werken. Mijn allergie is luiheid. Ik hou er niet van om samen te moeten werken met iemand die de kantjes ervan af loopt of geen moeite wil doen.

 

 

Gedisciplineerd: Ik kan erg gedisciplineerd werken. Ik plan van te voren wat ik wil doen en zorg voor een duidelijk overzicht. Ik zorg ervoor dat ik weet welke spullen ik nodig heb en waar ik ze gelaten hebt. Ik weet wat er moet gebeuren en wanneer het gedaan moet worden. Soms kan dat ervoor zorgen dat ik controlerend wordt op het werk van anderen en van mezelf. Ik hou me dan te veel aan de planning. Mijn uitdaging hierin is om flexibel te zijn. Het kan gebeuren dat zaken niet lopen zoals ze gepland zijn. Ik moet daar dan flexibel mee om kunnen gaan. Het maakt de situatie voor mij fijner. Mijn allergie, die past bij deze kernkwaliteit, is rommelig werken. Als mensen nooit weten wanneer er werk af moet zijn, wat je bij je moet hebben en voor wanneer er afspraken zijn gemaakt. 

 

 

Autonoom: Ik probeer in het dagelijks leven zo autonoom mogelijk te zijn. Ik maak graag zelf mijn beslissingen en los ook graag zelf mijn problemen op. Ik denk altijd zelf na over wat ik wil en zal nooit achter een ander aanlopen. Als mij iets wordt opgelegd of er wordt in een groep een beslissing genomen waar ik niet achter sta kan ik daar wel eens tegenin gaan. Dit sluit aan bij mijn valkuil; dwars. Ik wil de dingen graag op mijn manier hebben. Een uitdaging hierbij is dat ik kan leren om af en toe meegaand te zijn. Niet te moeilijk te doen en gewoon met de groep mee te gaan. Een allergie voor mij is onderdanigheid. ik zal mezelf nooit onderdanig opstellen tegenover een ander en vind het ook vreselijk als een ander dat wel doet. Een ieder heeft een eigen wil en mag die, wat mij betreft, ook laten zien. 

Het landenonderzoek:

Voorafgaande aan de grote reis hebben we in groepen eerst een landenonderzoek gedaan naar het land dat je gaat bezoeken.

In het landenonderzoek wordt er ingegaan op de volgende onderwerpen:

- Onderwijs

- Geschiedenis

- Geografie

- Demografie

- Politiek

- Economie

Door het uitvoeren van het onderzoek hebben we al een klein beetje kennis gemaakt met het land dat we gaan bezoeken. 

 

Het onderzoek:

Tijdens het verblijf in Zuid-Afrika ga ik onderzoek doen naar de het effect van de verschillende Nederlandse differentiatie technieken en hoe deze toepasbaar zijn in het Zuid-Afrikaanse onderwijs. 

 

 

Paper

Voorafgaand aan de reis heb ik ook een paper geschreven. Het onderwerp van mijn paper sluit aan bij het onderwerp van mijn onderzoek, dat over differentiatie gaat. In de paper wordt het volgende statement verdedigd: Creative development and the use of multiple intelligence tribute to the results of the students of the Sentinel Primary School in Cape Town, and that creative development and differentiation with the multiple intelligence leaves room for the characteristics and personal interests of the students.

 

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb